روز جهانی بهداشت

۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۱ کد : ۴۷۴۶ اخبار بیمارستان
تعداد بازدید:۱۷۲

 

*روز جهانی بهداشت گرامی باد* 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زابل ضمن تبریک روز جهانی بهداشت گفت: 7 آوریل هر سال، برابر با 18 فروردین ماه روز جهانی بهداشت نامیده می شود. روز جهانی بهداشت، مناسبتی است که هر سال مصادف با سالروز تأسیس سازمان جهانی بهداشت گرامی داشته می‌شود. در سال 2022 شعار این روز "سلامت سیاره ما، سلامت ما" تعریف شده است و در این هفته، سازمان جهانی بهداشت از دولت‌ها و عموم مردم می‌خواهد تا فعالیت ‌هایی را درباره اقداماتی که برای محافظت از سیاره و سلامت خود انجام می‌دهند به اشتراک بگذارند و رفاه اجتماعی را در اولویت قرار دهند.

دکتر اکبری زاده در ادامه بیان داشت: تصمیمات سیاسی، اجتماعی و تجاری ما باعث بحران آب و هوا و مشکلات سلامت می شود. به طوری که در حال حاضر بیش از 90 درصد مردم هوای ناسالم ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی را تنفس می کنند. در دنیایی زندگی می‌کنیم که در حال گرم شدن است. شاهد گسترش بیماری‌ها از طریق پشه‌ها به نقاط دورتر به صورت سریع‌تر از همیشه هستیم. حوادث آب و هوایی شدید، تخریب زمین و کمبود آب باعث جابجایی مردم شده و بر سلامت آنها تأثیر می گذارد. آلودگی محیط در حدی است که پلاستیک در اعماق اقیانوس‌ها و بر فراز بلندترین کوه‌ها یافت می‌شوند و به زنجیره غذایی ما راه پیدا کرده‌ است. سیستم‌های تولید مواد غذایی در حال تولید غذاها و نوشیدنی‌های بسیار فرآوری‌شده و ناسالم هستند و موجی از چاقی را باعث شده‌اند و همچنین سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند و در عین حال یک سوم گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند.

وی اظهار داشت: در این بین همه‌گیری COVID-19 قدرت شفابخش علم را به ما نشان داد و نابرابری‌ها را در جهان ما نیز برجسته کرد. این بیماری همه گیر نقاط ضعفی را در همه حوزه های جامعه آشکار کرده و بر ضرورت ایجاد "رفاه اجتماعی" برای دستیابی به سلامت عادلانه جهت مردمی که در حال حاضر زندگی می کنند و برای نسل های آینده بدون نقض محدودیت های اکولوژیکی تاکید کرده است. یک اقتصاد رفاهی، رفاه انسان، برابری و پایداری زیست محیطی را به عنوان اهداف خود دارد. این اهداف به سرمایه گذاری های بلندمدت، بودجه های رفاهی، حمایت اجتماعی و استراتژی های قانونی و مالی تبدیل می شوند. شکستن چرخه ناعادلانه فعلی برای حفظ کره زمین و سلامت انسان مستلزم اقدامات قانونی، اصلاحات شرکتی و حمایت و تشویق افراد برای انتخاب سالم است.
فردایی سالم با، سلامت آب، هوا و غذا


نظر شما :